Gemixte realiteit wordt de werkelijkheid

Voetbalwedstrijden zonder publiek zijn als friet zonder mayo. Gelukkig zijn de corona-maatregelingen weer versoepeld en mogen in Nederland prof-voetbalwedstrijden vanaf 1 september weer plaatsvinden, waarschijnlijk met publiek. In andere Europese landen mochten de competitiewedstrijden al eerder gespeeld worden, maar dan wel zónder publiek. Zoals in Duitsland, daar ging in mei de Bundesliga weer van start. De finale Bayern München – Werner Bremen twee weken terug, werd nog gespeeld met een lege tribune. 

Reikhalzend werd door menig Nederlandse voetbalkijker uitgekeken naar deze wedstrijd, want we kunnen onze portie ontspanning en afleiding wel gebruiken in deze tijd. Maar de tv-kijker thuis zit niet echt te wachten op voetbalwedstrijden zonder publiek. In het buitenland werd de afgelopen maanden dan ook druk geëxperimenteerd, zoals met publieksgeluid onder de voetbaluitzendingen of etalagepoppen dan wel robots op de tribune.

Virtueel, interactief publiek

De oprichters van de Catalaanse startup Stredium hebben een andere oplossing. Zij willen het stadion opvullen met een virtueel publiek. De kijkers thuis krijgen ook een actieve rol. Ze kunnen meebepalen wat er op de tribune gebeurt: wordt er met een vlag gezwaaid, een wave gedaan, de tegenspeler uitgefloten? Dat soort dingen. Dit idee van een interactief, virtueel publiek hadden de oprichters al voor corona, want ze willen de sportkijker een actieve rol geven in het kijken van wedstrijden.

Wat deze startup doet, is het mengen van de werkelijkheid op het voetbalveld met door de computer gegenereerde beelden (virtueel publiek) inclusief real-time interacties van de kijkers. Die gemixte wereld wordt terugzonden naar de huiskamers. Althans, dat is het idee. De eerste versie van de software komt eind deze zomer op de markt, versneld door de grote interesse hierin vanwege corona. 

Phygital game wereld

Een wereld waarin digitaal en fysiek vermengd zijn (ook wel phygital genoemd) is ook te zien bij e-sports en games. Adidas introduceerde afgelopen maart de GMR Tracker, een slim schoenzooltje waarmee je punten kunt winnen in de FiFa Mobile game. De tracker stop je in je voetbalschoen en die houdt zo trappen, shot power, afstand en snelheid bij. Die data worden gedeeld met FIFA Mobile en beïnvloeden je virtuele prestaties in de game. Zo kan de gamer exclusieve in-game beloningen krijgen door zijn prestaties uit zijn analoge leven. 

Virtuele, live festivals

En wat dacht je van het grensverleggende optreden vorig jaar van DJ Marshmellow in de game Fortnite. Op een afgesproken tijdstip lieten tien miljoen gamers hun avatar afreizen naar Pleasant Park (een speciaal daarvoor ontworpen landschap) om daar een uur lang de liveshow van DJ Marshmellow mee te maken. Gamers konden voor het virtuele podium dansen met hun avatars, zich vermaken met hun vrienden en chatten over de muziek. Ze konden de DJ niet alleen zien als avatar, maar ook zijn stem daadwerkelijk live horen, want hij moedigde hen aan bepaalde dansjes te maken. 

Het was een uniek live-evenement in een virtuele wereld. Als je dit had meegemaakt, dan was het een soort buitenlichamelijke ervaring, want stond je nu op een virtueel dansfestijn of zat je gewoon nog thuis op de bank? Games vormen inmiddels vanwege hun sociale functie, een mooie uitwijkmogelijkheid nu het festival-seizoen door corona moeilijk fysiek kan plaatsvinden. Afgelopen mei en onlangs in juni volgde een vervolg in Fortnite en gaf ook DJ Diplo twee in-game concerten. Hij verscheen als gestreamd live-beeld. 

De echte wereld is analoog?

Voorheen zag je de analoge wereld als de echte wereld, de virtuele wereld was nep. Maar dat is aan het veranderen. Technologische ontwikkelingen in virtual reality, kunstmatige intelligentie en in de toekomst ook haptische technieken (die spelers fysiek laten voelen wat ze in het spel voelen) gaan zo hard, dat de grens tussen analoog en virtueel snel aan het verdwijnen is. Die ontwikkeling was al in gang gezet voor corona. 

Volgens de oprichters van Stredium heeft het virtuele publiek de toekomst. Niet alleen om lege tribunes op te vullen, maar juist om vanuit huis actief deel te kunnen nemen. Dat zal de sportbeleving blijvend veranderen. Corona heeft een extra zet gegeven aan deze ontwikkeling. Die gemixte wereld was nu een uitkomst (zie de virtuele festivals), maar zal ook volop relevant zijn na corona. Gaat in de toekomst het onderscheid tussen de analoge wereld en virtuele wereld nog belangrijk zijn? En wat is dan echt?

Beeldcredits: Wilmer Martinez

No Comments

Post a Comment